Vedum bygger för digital framtid

”Webben blir navet i vår affärsmodell”

När Vedum Kök & Bad bygger för framtiden och lanserar en ny webb påverkar det företagets alla processer.

– Det som tidigare var en teknik- och designfråga är nu navet i vår affärsmodell, säger Marianne Färlin,Vedums marknadschef.

När Vedum idag lanserar en ny webb är det resultatet av ett nära samarbete mellan företagets marknads- och IT-avdelning. Visualiseringsverktyget ”Skapa ditt eget kök” och webbshopen är bara två exempel på områden där teknik och marknad möts.

– Vår nya webb möter det ökade kravet på tillgänglighet och öppenhet, som bland annat hänger ihop med att allt fler surfar på mobila enheter. Vi förstärker också upplevelsen, till exempel när det gäller bilder, filmer, rådgivning och annan inspiration. Och samtidigt gör vi tillgången till fakta enkel och snabb, säger Marianne Färlin.

– IT-avdelningens uppgift har förändrats radikalt de senaste åren. Man kan säga att vi flyttat från periferin och in i företagets kärna. IT är i dag en aspekt av allt Vedum gör, säger Mikael Gillberg, Vedums IT-chef. Chrille Peterson, webbstrateg på Grand Public i Jönköping, har varit strategiskt ansvarig när Vedums nya webb tagits fram.

– Den viktigaste förändringen är att tekniken i dag är underordnad innehållet. För oss är den stora frågan hur Vedums digitala närvaroska leva över tid. Den dagen som webben lanseras är inte ett slutdatum utan ett startdatum. Det är nu det stora arbetet börjar.

Läs, lyssna och se mer på www.vedum.se

Högupplösta bilder och pressreleaser hittar du på www.vedum.se/pressrum/pressreleaser