Vedum tog emot designpris

Art lanserades i januari 2013 och är den första svenska badrumsmöbel som vunnit ”red dot design award”.  Juryns motivering lyder: ”The functional, yet shape-oriented design of this collection almost gives the bathroom the appearance of a living room. This impression is heightened by the attention to detail and the quality of the craftsmanship”.

I början av juli hölls den högtidliga prisceremonin i tyska Essen och Niklas Efraimsson var där för att ta emot priset tillsammans med Jesper Ståhl.

– Fantastiskt att finnas i ett sammanhang med världens ledande designers och designföretag. En rolig, intressant och viktig erfarenhet för mitt och Vedums fortsatta samarbete, säger Jesper Ståhl.

Utöver äran innebär priset också att Art kommer att visas på det spektakulära Red Dot Design Museum under ett år. På fem våningar och 4 000 kvadratmeter visas det bästa och det mesta av samtida design, något som lockar närmare 200 000 besökare varje år.

– Det stärker vårt självförtroende och inspirerar oss att arbeta ännu hårdare i framtiden när vi nu fått fler intresserade ögon på oss. Vår långsiktiga strategi är att fortsätta ha en personlig design med stark egen identitet på hela vårt sortiment, säger Niklas Efraimsson.

Är du nyfiken på hur Red Dot presenterar Art och övriga pristagare finns en app att ladda ner.