Ett lyft för Vedum

Nu är den på plats, transportbron som binder samman Vedums befintliga lokaler med utbyggnaden som invigs i början av september.

– De nya lokalerna kommer att bli ett riktigt lyft för oss, säger Vedums vd Magnus Efraimsson.

Den 11 000 meter stora lagerutbyggnaden är placerad strax öster om Vedums nuvarande lokaler, på mark som ligger på andra sidan järnvägen. Syftet är att frigöra mer yta för produktion, öka kapaciteten och göra hanteringen av lager och utlastning mer rationell.

– Vi är trångbodda i nuläget, så bygget är viktigt för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas och växa, säger Magnus Efraimsson.

För att effektivisera flödet har en 80 meter lång transportbro över spåret byggts. En hiss kommer att föra färdiga produkter 11 meter upp till överfarten. Där finns ett rullband som transporterar godset över till lager och utlastning på andra sidan. Ytterligare en hiss tar ner varorna till marknivå igen.

– Ett av de kritiska momenten som vi nu klarat av var att montera bron. Det var sammanlagt fem delar där den tyngsta väger 57 ton som skulle lyftas på plats. Nu är vi snart redo att flytta in, säger Magnus Efraimsson.

Fakta
Den 80 meter långa transportbron över järnvägen består av sammanlagt fem delar där den tyngsta väger 57 ton. Monteringen skedde nattetid i början av juni. Se film här.

Ladda hem högupplösta bilder och pressmeddelande i PDF.
Du hittar fler högupplösta bilder i vår mediabank: www.vedum.se/mediabank.

För mer information: Magnus Efraimsson, vd Vedum Kök & Bad, 0708-859363, magnus.efraimsson@vedum.se