Med fokus på svarta detaljer

Med ett nytt år kommer viljan till förändring, och det gäller inte minst i våra hem. Trenden med mjuka, naturliga toner fortsätter – och får sällskap av svarta detaljer. Inredningsaktören Vedum möter upp med flera nyheter som matchar färgpaletten alla drömmer om. Allt från blandare till belysning.

Svarta inredningsdetaljer är här för att stanna. Svart tillåter små förändringar att ta plats och bli en välkommen kontrast, inte minst i kombination med några av årets varma trendkulörer – sandbeige, havregult, rostbrunt och skogsgrönt.

– Vi vill inreda för ett lugnt uttryck med framförallt de mjuka, naturliga tonerna. Men vi ser också att det finns en längtan efter en kulör som möter upp dessa toner. Här kommer det svarta in i bilden, och kompletterar med ett sofistikerat och stilrent intryck. Låt de svarta detaljerna återkomma både i kök, vardagsrum och badrum för att skapa en röd tråd i hela hemmet, säger Vedums designansvarig Jenny Andersson.

I Vedums sortiment finns bland annat den mattsvarta, stilrena blandaren, Ringo – en nyhet som ger köket en unik detalj. I år finns även den svarta diskhon Granite bland nyheterna. Dessutom har inredningsaktören lanserat svarta handtag och knoppar och en svart vägghylla i plåt. Bland favoriterna finns också Vedums egna lampa, Dalalampan, en mattsvart armatur för vägg och tak.

Förutom de svarta detaljerna, så lyfter Vedum även fram luckan Liv i svartbetsad ek – med naturlig trästruktur som kombineras med en betonggrå kompositsten och rostbruna väggar. Ett modernt uttryck med det nya decenniets trender i åtanke.

Mer svarta detaljer i hemmet? Tre tips från Vedum:

1. Hitta kontrasterna
De svarta detaljerna trivs bra tillsammans med naturliga, mjuka kulörer som sandbeige, rostbrunt, skogsgrönt och havregult.

2. Våga utmana
Ett svart handtag kanske inte får någon att höja på ögonbrynen, men en mattsvart diskho eller en helsvart vägg är desto mer iögonfallande. Och till skillnad från vad man kan tro, är det dessutom både diskret och sofistikerat.

3. Håll den röda (svarta) tråden
Låt de svarta detaljerna återkomma i flera rum – för att skapa en helhetskänsla i ditt hem. Förutom att de ger hemmet ett stilrent uttryck, så är det dessutom både trendsäkert och snyggt.