Tre smarta tips – så maxar du förvaringen hemma

Riktigt smart förvaring tänker du aldrig på, den bara fungerar. Med vårljuset brukar suget efter att rensa ut och sortera upp hemma komma som ett brev på posten. Dessutom sprider sig KonMari som en löpeld just nu. Förvaring är helt enkelt på tapeten. Vedums designansvariga Jenny Andersson delar med sig av sina tre bästa förvaringstips:

Finns det hjärterum…

”Både i köket och i hallen behövs ytor där man kan slå sig ner, och det är också två rum där det behövs mycket förvaring. En sittbänk i köket blir en perfekt plats för källsortering, som annars tenderar att ta mycket plats i skåpet under diskhon. I hallen är det perfekt med en sittmöbel med utdragslådor där man kan förvara vantar, mössor och skor. När man stänger lådorna blir det ett lugn i hallen, som gör att man slipper mötas av ett kaos när man kommer hem.”

Gör det lätt för dig!

”Istället för att gömma undan saker som ofta ligger framme för att de används ofta, tänk om och ge dem en framträdande plats. Köksredskapen eller stekpannan som används varje dag, kanske till exempel ska hänga lättillgängligt på kortsidan av ett skåp eller ovanför köksbänken. Annars finns risken att de aldrig ligger i sin låda – utan bara på diskbänken. Införskaffa helt enkelt fler krokar, hyllor och stänger! Det blir dessutom mer personligt.”

Använd mellanrummen!

”Många gånger när man planerar ett kök så blir det några decimeter över, där behöver man bygga något men den ytan är svår. Vi har till exempel tagit fram smala skåp med utdragslådor i, för att ta vara på de där hålen som kan uppstå i köksplaneringen, och utnyttja dessa platser. De är utmärkta att ha till exempel bakplåtspapper, ugnsformar och brickor i, och man kan även använda dem i tvättstugan för att förvara tvättmedel och andra rengöringsprodukter.”

Vedums förvaringslösningar

Vedum har skapat inredning till skandinaviska hem i 100 år, och den mångåriga kunskapen används till att göra praktisk förvaringsinredning för kök, bad, garderob och tvättstuga. Vedum förvaringslösningar anpassas efter hemmets specifika förutsättningar – du kan till exempel välja bland alla luckor i Vedums olika serier, för att skapa en sammanhängande känsla i alla rum.