Vedum Art vinner i ”red dot design"

Art ble lansert i januar 2013 og har allerede vakt stor oppsikt. Det forsterkes ytterligere nå når serien som første svenske baderomsmøbel har vunnet ”red dot award” - for sin ”fullkomne og innovative design” som det heter i begrunnelsen.
   - Vår langsiktige strategi er å ha en unik, høykvalitativ design på hele vårt sortiment og med Art har vi gått et skritt lenger enn tidligere. Det er viktig og trivelig å få en bekreftelse på at vi har lykkes, sier Niklas Efraimsson.
   Designprisen ”red dot” er delt ut siden 1955 og er en av verdens største og mest betydningsfulle utmerkelser. I år var det nærmere 5000produkter fra 54 land som var anmeldt. Jesper Ståhl synes det er spesielt bra at juryen i ”red dot” bedømmer fysiske produkter, og ikke skisser eller bilder som er det mest vanlige i desigkonkurranser.
   - For meg blir det mer riktig når jeg vet at de som bedømmer bidragene har klemt og kjent på produktet, sier han. Mye av styrken i Art handler om Vedums håndtverkskunnskap og den taktile følelse i materiale og utførelse, og det har ekspertene i juryen forstått. Mer om Art på www.vedum.no/art og www.vedum.no/baderom2/art

Prisen deles ut i Essen i Tyskland den 1. juli. Art blir med i ”red dot design yearbook 2013/14”, som vises på reddot design museum og online på www.red-dot.org.

Vedum Art from Vedum Kök och Bad on Vimeo.