Vedum firar 100 år med jubileumsdag!

Med en fantastisk resa i bagaget och tydliga rötter i hemtrakten – firas Vedum Kök & Bads 100-årsjubileum med pompa och ståt tillsammans med allmänheten lördagen den 7:e september. ”Kunskapen sitter i väggarna här i Vedum”, säger VD:n Magnus Efraimsson.

Den västgötska inredningsaktören Vedum fyller 100 år i år. 1919 grundade snickaren Viktor Lindberg Vedums snickerifabrik, det som idag är Vedum Kök & Bad. Inredningsaktören gör idag allt från kök och badrum till tvättstuga och förvaring. Flera hundratusen kök och badrum har lämnat fabriken i Vedum för att ta plats i de svenska hemmen. 100-årsjubileet firas tillsammans med allmänheten på Vedumdagen, den 7:e september.

Vedumdagen hakar på den populära mathantverkssafarin som anordnas två gånger per år runtomkring Varaslätten. Det bjuds in till öppet hus i fabriken, premiärvisning av Vedums tidslinje, Varas egna burgarproffs The Barn grillar hamburgare, Vedums outlet och Kvarnen håller öppet och för musikunderhållningen står traktens egna Whole Lotta Shakin'. Ett 100-årsfirande med tydliga rötter.

– Det känns fantastiskt att fira ett sekel av snickarglädje och omtanke om de svenska hemmen. Vi är branschens äldsta familjeföretag, och det märks. Kunskapen sitter i väggarna här i Vedum – både i vår fabrik och på vårt huvudkontor. För oss är det självklart att behålla vår produktion i Vedum. Våra 460 anställda varav 400 här på orten, är oumbärliga för oss! De senaste åren har vi haft en fantastisk försäljningsutveckling, säger Magnus Efraimsson, vd och delägare.

Resan började som ett lokalt snickeri – och i den lilla fabrik där möblerna snickrades på 1920-talet rymdes inte bara hantverket. I ena änden av byggnaden bodde grundaren Viktor Lindberg tillsammans med sin familj, och i andra änden låg byns biograf. Idag är läget ett annat. Vedum är en branschledande aktör på badrum, kök och förvaring, och de senaste åren har tillväxtkurvan pekat uppåt.

– Vi firar 100 år med fin magkänsla. Det är något särskilt med ta-sig-församheten här på schlätta, det finns en kraft i det! Vår design är även den en nyckel i vår framgång och vi inspireras mycket av vår hembygd när vi skapar. Nu jobbar vi med 2020 års nyheter, där vi presenterar våra egna kulörer, skogsgrönt och havregult – och kök med trendiga DUO-fronter, säger Magnus Efraimsson, vd och delägare.

För journalister
Vedums VD, Magnus finns på plats för vip-fabriksvisning och intervju mellan 10.00-11.00. Hör av dig till anna.lindblad@vedum.se för att boka tid för intervju och fabriksvisning.

Om Vedumdagen
När: Lördag 7 september klockan 11.00-14.00
Plats: Lövaråsgatan 6, Vedum.
Övrigt: Förutom att vi har öppet hus i fabriken, premiärvisar vi vår tidslinje Vedum 1919-2019. The Barn kommer hit och serverar hamburgare, vår utställning Kvarnen och vår outlet håller öppet. Vi bjuder på kaffe och kaka.