Vedum lanserar hållbar designbelysning för badrummet

Allt ljus på hållbar design! Vedum firar hundra år med en hållbar nyhet som prickar in två av de
starkaste trenderna i hemmet just nu – svarta detaljer och genomtänkt belysning.

I samband med 100-årsjubileet tar familjeföretaget Vedum ytterligare ett kliv framåt i arbetet med att erbjuda ett sortiment som är lika hållbart som det är väldesignat. Den svenska inredningsaktören lanserar en lysande nyhet för badrummet – belysningen Dala.

Dala är en mattsvart armatur i unik Vedum-design, som finns i två varianter, en för tak och en för vägg. Både den hängande pendeln och den väggfasta lampan ringar in två av årets starkaste trender: svarta inredningsdetaljer, och stort fokus på belysning hemma. Dalalampan är särskilt skapad för badrum, och har IP-klass 44.

Förutom den svarta nyheten, ligger fokus även på ett mer hållbart belysningssortiment. Från och med i år är all Vedums belysning, för badrum, kök och tvättstuga i 100 procent LED. En satsning som märks på elräkningen. Vedums LED-lampor förbrukar upp till 85 procent mindre energi, och håller upp till 20 gånger längre än traditionella glödlampor.

Planera belysning noga – även i badrum
Ljuset är viktigt för inredningen. Åtta ljuspunkter i varje rum brukar man prata om som en tumregel – en regel som kan tas med en nypa salt just när det gäller badrum, men du behöver flera olika ljuskällor även här. Ett badrum behöver praktisk och effektiv belysning, men också armaturer som lyfter rummet. Tänk också på att belysningen måste vara anpassad för badrum. En av årets stora badrumstrender är att tänka ombonat och rumsligt i badrummet. En möblerad känsla och mysig, vacker belysning är helt rätt.

Förutom vägg- och taklampor finns det många andra sätt att lysa upp. Just i badrummet spelar spegeln ofta huvudrollen i inredningen och i Vedums sortiment finns speglar med LED-ramar som ger ett vackert, inramande ljus. Allt från stora runda, till diskret rektangulära. Lägg där till invänding belysning i lådor och skåp, och badrummet blir både praktiskt och upplyst.