Vedum och HSB i forskningssamarbete

Världsunikt projekt kring framtidens kök och badrum.

Vedum Kök och Bad AB och HSB Living Lab ska gemensamt utforska framtidens kök och badrum. Projektet bygger på att studenter och gästforskare bor i ett hus där också forskningen pågår.

– Vi ser det som en unik möjlighet att få vara med och skapa framtidens produkter och lösningar, säger Vedums vd Magnus Efraimsson.

HSB Living Lab är en flyttbar forsknings- och bostadsarena. Här kommer 30-35 studenter och gästforskare bo, samtidigt som forskning på innovativ teknik, hållbarhet, arkitektur och sociala samband sker dygnet runt.

– Det är viktigt och spännande för oss att medverka i ett sådant här framtidsinriktat forskningsprojekt. Vi kommer att kunna använda resultaten i vår verksamhet och ska förstås se till att alla våra kunder och samarbetspartners också får nytta av dem, säger Magnus Efraimsson.

HSB Living Lab kommer att finnas inne på Chalmers campusområde i Göteborg och vara klart för inflyttning i november 2015. Det världsunika projektet är planerat att pågå i tio år och resultaten från forskningen kommer att presenteras löpande.

– Vi är väldigt glada över att Vedum vill vara med i projektet och bidra med sin kompetens. Smarta lösningar för kök och badrum har en central plats i framtidens boende och Vedum är en viktig partner när vi utvecklar konceptet, säger Sanna Edling, projektledare för HSB Living Lab.

Läs mer på //www.hsb.se/kampanjer/hsblivinglab/

För mer information kontakta: Magnus Efraimsson, vd Vedum Kök och Bad, 0708-859363, magnus.efraimsson@vedum.se eller Sanna Edling, projektledare HSB Living Lab
070-2757025, Sanna.Edling@hsb.se.