Vedum och Kvänum blir syskonbolag

”Vi ska fortsätta utveckla båda företagens styrkor”

Bröderna Magnus och Niklas Efraimsson, som sedan tidigare äger och driver Vedum Kök & Bad, tar från och med årsskiftet över Kvänum Kök.

– Vi är glada och stolta över att få den här möjligheten och kommer att driva båda företagen som två syskonbolag fortsättningsvis, säger Magnus Efraimsson.

Vedum Kök & Bad och Kvänum Kök är båda familjeföretag med lång historia, och med huvudkontor och produktion bara några mil ifrån varandra i Västergötland. Magnus Efraimsson säger att bakgrunden till affären är en stark gemensam värdegrund, men betonar också att bolagens respektive särprägel kommer att respekteras och fortsätta utvecklas inom respektive företag.

– Företagen har kompletterande kompetenser och har aldrig sett varandra som konkurrenter, eftersom de är duktiga på olika saker. Vår övertygelse är därför att de mår bäst av att drivas som fristående bolag och varumärken med självständiga ledningar. Samtidigt ska de naturligtvis lära av varandra när det finns nytta med det, säger han. Kvänums nuvarande ägare, bröderna Stefan, Olle och Anders Jonsson, har sedan en tid planerat ett generationsskifte och är mycket nöjda med lösningen.

– Det viktigaste för oss är att lämna över till några vi litar på och som vi vet kan förvalta och utveckla det vi byggt upp. Att Kvänum dessutom fortsätter att ägas lokalt är ytterligare en faktor som borgar för att företaget, våra kunder och personalen är i goda händer, säger de. Kontinuiteten garanteras också av att de nuvarande ägarna av Kvänum kök kommer att finnas kvar i verksamheten även efter årsskiftet.

– Det ser vi som en stor styrka och ett självklart sätt för både oss och dem att ta ansvar för ett mycket välskött och spännande företag, säger Niklas Efraimsson.

Fakta Vedum Kök och Bad AB: Vedum utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer inredning för kök, badrum och tvättstuga. Bolaget grundades 1919 och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch med cirka 300 anställda och en omsättning 2013 på drygt 425 miljoner kronor. Huvudkontor och fabrik ligger i Vedum, Västergötland.

Fakta Kvänum Kök AB: Kvänum är marknadsledande i Skandinavien inom exklusiv, kundanpassad inredning i trä för kök, förvaring och badrum. Företaget har cirka 150 anställda och en omsättning 2013 på drygt 180 miljoner. Sedan 1923 har företaget levererat genuint svenskt hantverk inom finsnickeri till en ytterst stilmedveten kundgrupp. Huvudkontor och fabrik ligger i Kvänum, Västergötland.

För mer information: Magnus Efraimsson, delägare Vedum Kök & Bad, 0708-859363, magnus.efraimsson@vedum.se Anders Jonsson, delägare Kvänum kök, 0708-926200, anders.jonsson@kvanum.com

Bildtext: Anders Jonsson, Stefan Jonsson, Olle Jonsson Kvänum Kök, Niklas Efraimsson och Magnus Efraimsson, Vedum Kök och Bad.