Vedum satsar fossilfritt – sänker sina koldioxidutsläpp med 1025 ton om året

Lokalproducerad biogas ersätter fossila bränslen, i några av de lastbilar som transporterar Vedums produkter ut i landet. Det innebär att det svenska familjeföretaget minskar sina koldioxidutsläpp från transporter avsevärt. Ett led i ett medvetet hållbarhetsarbete, där man bland annat värmer upp lokalsamhället med träspill, och Svanenmärker delar av sitt sortiment.

Merparten av Vedums svenskproducerade inredning ska transporteras fossilfritt.
​I fabriken i Vedum tillverkas och monteras all Vedums inredning för kök, badrum, tvättstuga samt förvaring – och därefter fraktas inredningen ut i landet.

Satsningen på fossilfria transporter gör nu landets största, och äldsta familjeägda inredningsföretag i sin bransch ännu mer hållbara, tack vare bränslen som RME, HVO och flytande biogas från grannkommunen Lidköping.

– Transporter är en stor miljöbov, och när vi fick möjlighet att gå över till fossilfritt bränsle så tog vi den. Vi har vår tillverkning i Sverige, och bara där sparar vi ju in en hel del transportrelaterade utsläpp. Genom denna satsning gör vi skillnad. Skulle alla lastbilar köras på förnybara bränslen skulle utsläppen av farliga växthusgaser minska väsentligt och naturen skulle må bättre. I agenda 2030 står det också tydligt att vi ska vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringar. Att växla över till fossilfria fordon är en sådan åtgärd, säger Magnus Efraimsson, VD i familjeägda Vedum Kök & Bad.

Genom denna satsning sänker Vedum sina koldioxidutsläpp med 1025 ton om året. En siffra som är baserad på Vedums all fraktdragande vikt under 2019. Satsningen på fossilfritt görs tillsammans med Brings dotterbolag, Bring Åkeri:
​– Att vi satsar på fossilfritt ihop med våra kunder är av den enkla anledningen att vi gemensamt måste bidra till att lösa vår tids största utmaning med den globala uppvärmningen. Här går det att göra skillnad som märks. Genom att vi går över till fossilfria transporter sänker vi koldioxidutsläppen med i genomsnitt 70 %,
​och bidrar på ett konkret sätt till den stora klimatomställningen, säger
​Magnus Nilsson, VD, Bring Åkeri.

Att alltid leta hållbara lösningar, är självklart för Vedum. Företaget jobbar aktivt med att minimera sitt spill, och tillvaratar det träspill som uppstår. Spillet blir till briketter, som i fabrikens egen panncentral blir till värme. Briketterna alstrar årligen 5 500 000 KWh värme, som gör det varmt och behagligt i Vedums egen fabrik och huvudkontor. Briketterna värmer också upp delar av Vedums samhälle
​– med resultatet att Vara kommun har minskat sitt oljeberoende med cirka
​226 m³ årligen. Det familjeägda företaget var även först i Sverige med en Svanenmärkt badrumsserie, och därefter har ytterligare delar av sortimentet
​fått miljömärkningen.