Vedum utvecklar framtidens kök och badrum tillsammans med HSB Living Lab

I dag invigdes den världsunika forskningsarenan HSB Living Lab där Vedum är samarbetspartner. Syftet med det tioåriga projektet är att bedriva forskning och utveckla framtidens hållbara byggande och boende, samtidigt som människor bor i experimenthuset.

HSB Living Lab är ett femvåningshus med 29 lägenheter på Chalmersområdet i Göteborg. Här bor studenter, gästforskare och HSBmedlemmar, samtidigt som det forskas på byggnadens tekniska aspekter och de boendes beteenden och levnadsvanor.

– HSB Living Lab speglar Vedums tradition att bidra till bostadsutvecklingen. Kök, badrum, tvätt och förvaring är viktiga områdena för att utveckla hållbara boenden och vi vill ta ansvar för att de idéer och tankar som finns också blir konkret verklighet, säger Vedums marknadschef Marianne Färlin.

Bakgrunden till projektet är utmaningen att bygga många bostäder snabbt och samtidigt ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart.

Något som Helene Hellmark Knutson, minister för högre utbildning och forskning, tog upp i sitt invigningstal:

– Genom detta goda exempel på en öppen forskningsarena, ges nu möjligheter till att snabbare få ut viktiga bostadsinnovationer på marknaden, sa hon.

Marianne Färlin välkomnar initiativet.

– För Vedum är det oerhört viktigt att få tillgång till den kunskap som projektet tar fram. Under resans gång ska vi testa olika lösningar som sedan kommer att vara till nytta för oss och alla våra samarbetspartners och kunder, säger hon.

Fakta HSB Living Lab är ett forskningshus på Chalmersområdet i Göteborg med syftet att utveckla framtidens hållbara byggande och boende. Huvudägare är HSB, Chalmers och Johanneberg Science Park. Vedum är en av ytterligare nio partners.