Vedums Mezzo vald till årets badrum av ELLE

”En badrumsserie med en helt egen röst”

Badrumsserien Mezzo, designad för Vedum av Jesper Ståhl, har vunnit ELLE Decoration Swedish Design Awards som årets badrum.

– Nyckeln till våra framgångar är att vi tar till oss influenser utifrån och sedan gör något helt eget av dem, säger Vedums marknadschef Marianne Färlin.

Vedum har tidigare fått ELLE Decoration Swedish Design Awards för badrumsserien Art. Nu har även Mezzo, som lanserades 2017, fått det fina priset med motiveringen: Omsorgsfull produktutveckling in i minsta detalj ligger bakom denna badrumsinredning som kombinerar estetik med funktion.

Marianne Färlin ser utmärkelsen som ett resultat av Vedums designstrategi:
– Vi följer aktuella trender och tolkar dem enligt Vedums varumärke, så att det blir något unikt och personligt som håller över tid, säger hon.

Namnet Mezzo är hämtat från musikvärlden och syftar på seriens balans mellan ytterligheter och fokus på det väsentliga.Tvättstället utmärks av den markerade kanten och är generöst men samtidigt lättplacerat, eftersom djupet är lite mindre än vanligt. Till serien finns även luckan Line med dynamiska snedfrästa spår.

– Med Mezzo har Jesper Ståhl i samarbete med våra produktutvecklare lyckats föra samman våra olika värden.
Design och personlighet, men också funktion och användbarhet. Resultatet är en serie med en helt egen röst, säger Marianne Färlin.

Motivering
Omsorgsfull produktutveckling in i minsta detalj ligger bakom denna badrumsinredning som kombinerar estetik med funktion.

Fakta
Jesper Ståhl är utbildad vid Royal College of Art in London och driver sedan 1997 Jesper Design. Han har designat flera badrumsserier åt Vedum, utöver Mezzo bland annat Art som vunnit både Red Dot Design Awards och ELLE Decoration Swedish Design Awards. Mezzo kommernu att representera Sverige under ELLE Decoration International Design Awards i Milano i april.