Familjärt och närproducerat när köksplaneringen blir digital

Efterfrågan på inredningshjälp på distans växer. För att möta det stora intresset lanserar nu landets äldsta familjeföretag inom köks- och badrumstillverkning en digital tjänst där den som vill kan skapa sitt kök på distans. Tillsammans med Vedums köksinredare tas det fram en skräddarsydd ritning med allt från kundens val av lucka till hela rummets planlösning.

Att göra saker på distans har blivit mer regel än undantag senaste tiden, och nu är det dags för köksrenoveringen att bli digital. Från ett kontor i västgötska Vedum träffar erfarna köksinredare kunder över hela landet, och timingen kunde inte vara bättre:
    – Vi har jobbat med det här projektet sedan en tid tillbaka. Att detta sammanfaller med att samhället har digitaliserats i en rasande takt är bara en slump, men visst känns det extra fint att lansera en distanstjänst i dessa tider. Senaste tiden har fler av våra kunder efterfrågat distansmöten. Många har inte möjlighet att besöka våra utställningar av olika skäl – geografiska avstånd, social distansering och tidsbrist. Nu kan de möta oss ändå, säger Anders Franzén, säljchef på Vedum Kök och Bad.

För Vedum har den personliga kontakten alltid varit viktig. I alla år har man haft möten med sina kunder, för att planera köket tillsammans. Tanken är att den digitala konsultationen ska efterlikna det fysiska mötet så mycket som möjligt. I konsultationen träffar kunderna erfarna köksinredare som skapat ett skräddarsytt förslag. Under 90 minuter diskuteras kundens önskemål och köksinredarens förslag. Tillsammans kommer man fram till ett färdigt resultat som sedan tillverkas i den angränsande fabriken i Vedum.

– Vi vill både inspirera och hjälpa kunderna att planera sina drömkök – på deras villkor! Den nya tjänsten innebär att vi kan hjälpa fler, utan att förlora den så viktiga personliga kontakten. Även om vi inte kan skaka hand rent fysiskt, så kan vi i alla fall ses face to face. Vi, på plats i Vedum, de i sina hem i lugn och ro. Det blir familjärt och närproducerat – på distans, säger Anders Franzén.

Och det finns en hel del för kunderna att välja på. I höstas lanserade familjeföretaget Vedum sina köksnyheter för 2020. En kombination av 20-talets trender; för det avskalade, personliga och eftertänksamma hemmet. Bland lanseringarna fanns DUO-fronter, kreativa källsorteringslösningar och nya, naturliga kulörer som havregult och skogsgrönt.