Pressrelease

Vedum satsar på närproducerad kommunikation – och bjuder in en mezzosopran till badrummet

Kommunikation och produktion i symbios – är det möjligt? På familjeföretaget Vedum har man lyckats. Från den västgötska slätten skapar inhouse-avdelningen allt från kommunikationsstrategier, till kataloger och reklam för de största inredningstidningarna. Nu har den närproducerade kommunikationen landat i ett unikt och nära koncept; Våra sinnen, vilket har lockat den världsledande mezzosopranen Annie Fredriksson in i badrummet.

Sveriges största familjeägda företag i sin bransch, Vedum Kök & Bad, har funnits i det västsvenska samhället Vedum sedan 1919. Över 100 år senare har man fortfarande valt att behålla tillverkningen på orten. I den 32.000 kvadratmeter stora fabriken tillverkas kök, badrum och förvaring till tusentals svenska hem årligen. Men det är inte bara inredning som lämnar fabriken. Vedum har också valt att satsa på närproducerad kommunikation – och rekryterat spetskompetens till den lilla orten. En utmaning som burit frukt, idag producerar det handplockade teamet det mesta av företagets kommunikation.

Marknadsavdelningen består av totalt fem personer. Ansvarig för teamet är Anna Lindblad, som har erfarenheter från bland annat Bang & Olufsen, Lindex och Specsavers. För henne är fördelarna med den lokala kommunikationen tydliga:

   – Vår historia är viktig för oss, och att verka här på orten är självklart. Visst är det mer utmanade att rekrytera här, jämfört med i de stora städerna, men samtidigt har det visat sig att vi faktiskt lockar de som vill satsa långsiktigt på oss! Min magkänsla säger mig att man snart kommer vilja verka närmre de produkter man arbetar med, det breddar kommunikationen och tillför så mycket. Här kan vi öppna vår kontorsdörr och befinna oss i fabriken, känna på de produkter vi marknadsför och stå för det. Det är verkligen ett mervärde, säger Anna Lindblad, chef för marknadsföring och kommunikation på Vedum.

Fördelarna med att ligga nära tillverkningen är många. Att marknadsavdelningen huserar bara ett stenkast från fabriken gör att man i hög grad kan samarbeta och skapa koncept tillsammans. Marknadsteamet upplever helt enkelt Vedum med alla sinnen – något som legat till grund för det kommunikationskoncept som Vedum lanserat.

Med konceptet tar Vedum hjälp av våra sinnen i sina lanseringar, genom en rad oväntade samarbeten. Alltsammans började med restaurangen The Barn, som lagade burgare i en nylanserad köksmiljö och retade smaksinnet. Ägarna till The Barn jobbar med närproducerade råvaror och är själva ifrån Varatrakten i närheten av Vedum. Därefter riggade keramikern Camilla Pahlstad, @millakeramik på Instagram, sin drejskiva i en badrumsmiljö. Camilla tog fram ett exklusivt kit tillsammans med Vedum i form av en tandborstmugg och ett tvålfat. Floristen och influencern Linda Hansson, som ligger bakom det hyllade kontot @arstidensbasta knöt buketter i höstens nya kök med luckan Moa. Smak, känsel, doft och nu – hörsel.

I samband med lanseringen av vårens badrum har man bjudit in den världsledande mezzosopranen Annie Fredriksson för att sjunga upp i ett badrum. Annies sång har sedan blivit tonsatt av producenten Viktor Ragnemar och låten finns att tillgå för den som vill starta morgonen med skönsång tillsammans med Annie. Samarbetet har dessutom gett inspiration till badrumsseriens namn, som heter just Soprano – ett tongivande samarbete minst sagt. Låten skapad av Annie Fredriksson och Viktor Ragnemar finns att lyssna på här!


Senaste nytt från Vedum

Vedum satsar på närproducerad kommunikation – och bjuder in en mezzosopran till badrummet

Kommunikation och produktion i symbios – är det möjligt? På familjeföretaget Vedum har man lyckats. Från den västgötska slätten skapar inhouse-avdelningen allt från kommunikationsstrategier, till kataloger och reklam för de största inredningstidningarna. Nu har den närproducerade kommunikationen landat i ett unikt och nära koncept; Våra sinnen, vilket har lockat den världsledande mezzosopranen Ann

Skandinaviska linjer och personliga detaljer – så ser vårens badrumsnyheter ut hos svenska Vedum

I februari lanserar Vedum en helt ny serie för det stilrena, skandinaviska badrummet – Soprano. Serien är designad, utvecklad och tillverkad i Vedum och präglas av designsäkerhet, solida material och stor valfrihet. Dessutom uppdateras den prisbelönta badrumsserien Mezzo. ”Det moderna badrummet inreds för att hålla länge”, säger Jenny Andersson, designansvarig.

Trendspaning 2021 – det trivsamma och praktiska hemmet i fokus. Så lyckas du!

Det hälsosamma, funktionella och praktiska hemmet står i centrum när Vedums designansvarig, Jenny Andersson, trendspanar in i det nya året. Vi fortsätter att stanna hemma även 2021 – och vi behöver hem att må bra i. Svenska Vedum har samlat tre tips för det trivsamma hemmet. Allt från klok förvaring till lättstädade material.